
Involvering af familier i udsatte positioner med digitale teknologier
Formålet med ph.d.-projektet er med en praksisforskningstilgang at belyse hvordan unge, forældre og socialarbejdere oplever muligheden for at understøtte brugerinddragelse i socialt arbejde med udvalgte digitale teknologier.

Inddragelse af familier i udsatte positioner har været genstand for forskningen i socialt arbejde og udviklingen af politikken igennem en årrække. Formålet projektet er med en praksisforskningstilgang at belyse hvordan unge, forældre og socialarbejdere oplever muligheden for at understøtte brugerinddragelse i socialt arbejde med udvalgte digitale teknologier. Interessen for digitaliseringen i socialt arbejde er affødt af den danske digitaliseringsstrategi, som bl.a. har fokus på forestillinger om mere borgerinddragelse, effektivitet, ensartethed og retssikkerhed. Undersøgelser viser, at op mod 20% af den danske befolkning har svært ved at anvende de allerede implementerede digitale teknologier i det offentlige og kan føle sig ekskluderet. Dette kan udfordre trivslen i familien. Andre internationale undersøgelser viser at der kan være en række fordele ved digitale teknologier, da de kan understøtte bedre beslutninger og borgerinddragelsen af familier i udsatte positioner. Den eksisterende viden er generel og det findes derfor nødvendigt, at dette undersøges nærmere i forhold til familier i udsatte positioner, fordi kommunerne har en række særlig forpligtelser til at sikre børns trivsel, borgerinddragelse og retssikkerhed.
Overstående undersøges med følgende forskningsspørgsmål, som udvikles i samarbejde med familier gennem en praksisforskningstilgang:
Hvordan oplever familier i udsatte positioner og socialarbejdere borgerinddragelse med udvalgte digitale teknologier i socialt myndighedsarbejde?
Kontakt
FAKTA
- Tidsramme: 1. marts 2022 → 1. juni 2025
- Samarbejdspartnere:
VIA University College
TrygFondens Børneforskningscenter
TrygFonden