
Quality assurance of the physical study environment
At the department we continuously work to ensure a good study environment for you as a student. As part of that work, the Department has analyzed and followed up on the challenges or desires that have arisen in the physical study environment through the students' semester or evaluations on the study environment.

Campus Service (CAS) works to ensure optimal physical settings (both indoors and outdoors) on the university's three campuses. CAS therefore has a key role in the development of a good physical study environment at Aalborg University. While IT Support (ITS) takes care of IT issues. CAS and ITS make an annual overview of the latest improvements of the physical study environment at AAU. The annual reports can be accessed at the bottom of the page.
Minor defects in the physical study environment can be reported via AAU Building Support or via AAU Building Support app.
Below is an overview of wishes for the physical study environment and follow-up on this for the most recent year.
Follow-up on the physical study environment
2023
Auditorium
I år har der været et ønske om bedre plads i auditorierne, samme ønske blev meldt ind i studiemiljøevalueringerne i 2020. Dette ønske imødekommes ikke på nuværende tidspunkt, da Campus Service i 2020 har vurderet, at pladsen i auditorierne lever op til standard. Det vil dog blive taget med i den større renovering af Fibigerstrædeområdet.
Der har yderligere været meldt ind, at der ønskes nye mikrofoner i auditorium A på Fibigerstræde 15. Dette er indmeldt til ITS. IT’S tilbagemelding er, at ønsket ikke er imødekommet, da det ikke har været tydeligt for ITS, om det drejede sig om Fibigerstræde 15 eller Fibigerstræde 16.
Belysning og strøm
Der har været udfordringer med manglende strøm i bordene og defekt belysning i lokale 31 på Fibigerstræde 1 samt defekt belysning i lokale 0.02 på Niels Jernes Vej 8A. Disse udfordringer er Campus Service blevet orienteret om via Building Support. Campus Service tilbagemelder, at strøm og lys er tilkoblet.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Indeklima og støjgener
Der har været indmeldt udfordringer med indeklima på:
- Kroghsstræde 7 lokale 59 og 61
- Fibigerstræde 3 lokale 31, 35 og 37
- Fibigerstræde 5 lokale 33
- Fibigerstræde 15 auditorium A, B og C
Det er indmeldt til Campus Service via Building Support. Campus Service meddeler, at alt er tilkoblet i lokalerne, men et opmærksomhedspunkt er, at ventilationen i bygningerne er manuel og betjenes af kontakter monteret i mandshøjde på gangarealerne. I auditorium styres ventilation centralt fra, men der er ikke køle anlæg, så der skal suppleres med åbne vinduer på varme dage.
Støjgener har været et problem på Kroghsstræde 7 lokale 59. Campus Service arbejder med at forbedre akustikken i lokalet for at reducere støjgener.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Studiearbejdspladser herunder grupperum
En udfordring i studiemiljøevalueringerne på tværs af Instituttets uddannelser er, at det er en udfordring med studiearbejdspladser og socialt samvær med undervisning på Fibigerstræde 5. Viceinstitutleder Jan Holm Ingemann og områdeleder Jette Loll Pedersen er opmærksomme på udfordringen, og Instituttet forsøger at minimere brugen af undervisningslokalet på Fibigerstræde 5, da det primært er en administrationsbygning uden studiearbejdspladser. De studerende opfordres til at benyttes fællesarealer på campus til pauser.
Der har generelt været et ønske om renovering af studiearbejdspladser på Fibigerstræde 1 og 3 samt renovering af grupperum på Fibigerstræde 3. Der har yderligere været udfordring med for få grupperum til rådighed. Ønsket og udfordringen kan forhåbentlig imødekommes med Instituttet igangværende proces med Campus Service om studiearbejdspladser herunder forbedring af grupperum.
Med hensyn til booking af grupperum har et ønske været at kunne booke grupperum på semester uden projektskrivning. Booking af gruppe er altid tilgængelig for studerende og kan ansøges om her. Der har desuden været ønske om, at der i bookingsystemet fremgår antal m2 og faciliteter for det pågældende grupperum. For at oplysninger fremgår i bookingsystemet og på sigt er opdateret, er det Instituttets ansvar at udarbejde en liste over grupperum, antal m2 og faciliteter og herefter sende til Campus Service. Denne opgave har Instituttet ikke prioriteret på nuværende tidspunkt.
Der har været ønske om mikrobølgeovn i grupperum. Dette ønske kan ikke imødekommes, da der ikke må være mikrobølgeovn eller elkedel i grupperum. Instituttet henviser til Fibigerstræde 3 lokale 33 eller andre tekøkkener på campus.
Sidst men ikke mindst ønsker studerende at benytte studiearbejdspladser i Centrum bl.a. på Create. Dette var også et ønske i studiemiljøevalueringerne fra 2021. Der er stadigvæk ikke fælles studiearealer på tværs af AAU, hvorfor det ikke er muligt at benytte studiearealer, som hører til andre fakulteter.
Forbedringer i og omkring Fibigerstræde 1 og 3
Instituttet har i samarbejde med Campus Service løbende i 2022 gennemført forbedringer i Fibigerstræde 1 og 3 på baggrund af jeres tilbagemeldinger i studiemiljøevalueringerne. De sidste forbedringer bliver udført i foråret 2023.
I Fibigerstræde 1 er der:
- I nogle nicheområder er der opsat mosvægge for at forbedre akustikken og samtidigt forbedre indeklimaet. Der er yderligere også indsat nyt møblement.
I Fibigerstræde 3 er der:
- I grupperummene malet hvide vægge og en væg med en anden farve. Yderligere er gulvene renset og behandlet, samt der er installeret flere stikkontakter, opsat nye gardiner og bordene er udskiftet til hævesænke borde med en samlet bordplade i en farve.
- I opholdsarealet udenfor det sociale rum indsat 2 runde borde, som erstatter sofaarrangementet samt de to rektanglet borde.
- Ved toiletterne nær seminarrum 37 er vasken udskiftet.
- I det sociale rum er der indsat nye sofaer og barstole, og de to grå lamper er afmonteret.
- I nicheområderne er der bl.a. opsat mosvægge, monteret nye lamper og indsat nye møbler.
- Bestilt oftere tømninger af de centralt placeret skraldespande. Der opsættes derfor ikke flere skraldespande.
Udendørs er der:
- Opsat lyskæde i drivhuset mellem Fibigerstræde 1 og 3.
- Opsat nye havemøbler udenfor Fibigerstræde 3.
Generelle kommentarer om lokaler
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende løbende til at indmelde konkrete fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes i det pågældende semestre. Såfremt mindre fejl og mangler indmeldes i studiemiljøevalueringerne, opfordrer Instituttet til, at studerende er mere konkrete i deres kommentarer f.eks. ved at skrive lokale og adresse, for at det er muligt at handle på dem.
Der har været et ønske om at kunne booke grupperum på Campus København.
Der findes desværre ikke et fælles system til bookning af grupperum på Campus København. Alle bookbare grupperum tilhører de enkelte fagmiljøer/Institutter, der ofte har deres eget system. Studerende på GRS har desværre ikke adgang til egne grupperum, men anbefales at orientere sig på intranettet.
De fælles studiearealer findes primært på torvene – Birketorvet (bygning C), Vandtorvet og Studentertorvet – samt de to kantiner i bygning A og B. Desuden har AUB en mindre læsesal på 2. sal i bygning A, og der findes der en række mindre kroge etc. rundt omkring, som de studerende kan benytte.
2022
Auditorium
I år har der været et ønske om bedre plads i auditorierne, samme ønske blev meldt ind i studiemiljøevalueringerne i 2020. Dette ønske imødekommes ikke på nuværende tidspunkt, da Campus Service i 2020 har vurderet, at pladsen i auditorierne lever op til standard. Det vil dog blive taget med i den større renovering af Fibigerstrædeområdet.
Der har yderligere været meldt ind, at der ønskes nye mikrofoner i auditorium A på Fibigerstræde 15. Dette er indmeldt til ITS.
Belysning og strøm
Der har været udfordringer med manglende strøm i bordene og defekt belysning i lokale 31 på Fibigerstræde 1 samt defekt belysning i lokale 0.02 på Niels Jerners Vej 8A. Disse udfordringer er Campus Service blevet orienteret om via Building Support. Campus Service tilbagemelder, at strøm og lys er tilkoblet.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Indeklima og støjgener
Der har været indmeldt udfordringer med indeklima på:
- Kroghsstræde 7 lokale 59 og 61
- Fibigerstræde 3 lokale 31, 35 og 37
- Fibigerstræde 5 lokale 33
- Fibigerstræde 15 auditorium A, B og C
Det er indmeldt til Campus Service via Building Support. Campus Service meddeler, at alt er tilkoblet i lokalerne, men et opmærksomhedspunkt er, at ventilationen i bygningerne er manuel og betjenes af kontakter monteret i mandshøjde på gangarealerne. I auditorium styres ventilation centralt fra, men der er ikke køle anlæg, så der skal suppleres med åbne vinduer på varme dage.
Støjgener har været et problem på Kroghsstræde 7 lokale 59. Campus Service arbejder med at forbedre akustikken i lokalet for at reducere støjgener.
Såfremt der opstår lignende udfordringer, kan I som studerende indmelde sådanne typer af fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes løbende i semestret.
Studiearbejdspladser herunder grupperum
En udfordring i studiemiljøevalueringerne på tværs af Instituttets uddannelser er, at det er en udfordring med studiearbejdspladser og socialt samvær med undervisning på Fibigerstræde 5. Viceinstitutleder Jan Holm Ingemann og områdeleder Jette Loll Pedersen er opmærksomme på udfordringen, og Instituttet forsøger at minimere brugen af undervisningslokalet på Fibigerstræde 5, da det primært er en administrationsbygning uden studiearbejdspladser. De studerende opfordres til at benyttes fællesarealer på campus til pauser.
Der har generelt været et ønske om renovering af studiearbejdspladser på Fibigerstræde 1 og 3 samt renovering af grupperum på Fibigerstræde 3. Der har yderligere været udfordring med for få grupperum til rådighed. Ønsket og udfordringen kan forhåbentlig imødekommes med Instituttet igangværende proces med Campus Service om studiearbejdspladser herunder forbedring af grupperum.
Med hensyn til booking af grupperum har et ønske været at kunne booke grupperum på semester uden projektskrivning. Booking af gruppe er altid tilgængelig for studerende og kan ansøges om her. Der har desuden været ønske om, at der i bookingsystemet fremgår antal m2 og faciliteter for det pågældende grupperum. For at oplysninger fremgår i bookingsystemet og på sigt er opdateret, er det Instituttets ansvar at udarbejde en liste over grupperum, antal m2 og faciliteter og herefter sende til Campus Service. Denne opgave har Instituttet ikke prioriteret på nuværende tidspunkt.
Der har været ønske om mikrobølgeovn i grupperum. Dette ønske kan ikke imødekommes, da der ikke må være mikrobølgeovn eller elkedel i grupperum. Instituttet henviser til Fibigerstræde 3 lokale 33 eller andre tekøkkener på campus.
Sidst men ikke mindst ønsker studerende at benytte studiearbejdspladser i Centrum bl.a. på Create. Dette var også et ønske i studiemiljøevalueringerne fra 2021. Der er stadigvæk ikke fælles studiearealer på tværs af AAU, hvorfor det ikke er muligt at benytte studiearealer, som hører til andre fakulteter.
Generelle kommentarer om lokaler
I år har der har været en del ønsker og udfordringer om det fysiske studiemiljø, hvor det ikke er konkretiseret, hvilken adresse og lokale det omhandler. Instituttet opfordrer studerende løbende til at indmelde konkrete fejl og mangler til AAU’s Building Support eller via AAU Building Support app, så de kan ordnes i det pågældende semestre. Såfremt mindre fejl og mangler indmeldes i studiemiljøevalueringerne, opfordrer Instituttet til, at studerende er mere konkrete i deres kommentarer f.eks. ved at skrive lokale og adresse, for at det er muligt at handle på dem.
Der har været et ønske om at kunne booke grupperum på Campus København.
Der findes desværre ikke et fælles system til bookning af grupperum på Campus København. Alle bookbare grupperum tilhører de enkelte fagmiljøer/Institutter, der ofte har deres eget system. Studerende på GRS har desværre ikke adgang til egne grupperum, men anbefales at orientere sig på intranettet.
De fælles studiearealer findes primært på torvene – Birketorvet (bygning C), Vandtorvet og Studentertorvet – samt de to kantiner i bygning A og B. Desuden har AUB en mindre læsesal på 2. sal i bygning A, og der findes der en række mindre kroge etc. rundt omkring, som de studerende kan benytte.
2021
Indeklima
Der er generelt et ønske om bedre indeklima vedr. regulering af varme og lugtgener i seminarrum og grupperum på Fib 1 og Fib 3. Det er indmeldt i Building Support App’en. Campus Service har kigget på ventilationen og reguleret varmen.
Kantinen
I studiemiljøevalueringerne er der ønske om snack- og kaffeautomater på campus. Mødet imødekommes med det nye kantineudbud, hvor der arbejdes på at skabe bedre muligheder for at købe mad og drikke udenfor kantinens åbningstider.
Seminarrum
Der er et ønske om bedre stole i lokale 35 på Fib 3 lokale. De nuværende stole er nye seminarstole og derfor kan ønsket ikke imødekommes.
Der har været udfordringer med lysindfald/varme i seminarrummene 35 og 33 på Fib 1. Der er sat solfilm på de sydvendte ruder i seminarrummene for at afhjælpe med blænding og varmeindfald.
Studiearbejdspladser
Der har været ønske om flere studiearbejdspladser samt at studerende kunne benytte studiearbejdspladserne i bl.a. Create i Aalborg centrum.
Der er pt. ikke fælles studiearealer på tværs af AAU, hvorfor det ikke er muligt at benytte studiearealer som hører til andre fakulteter.
Yderligere har der været ønsket om mere belysning og ny vægfarve i grupperum på Fib 3, hvilket gennemføres i 10 grupperum. Der var også et ønske om whiteboards i grupperum på Fib 3, dette bliver udført i 2022/2023.
Instituttet er i dialog med Campus Service i forhold til indretning af flere studiearbejdspladser i Fib 1 og 3, herunder muligheden for indretningen af nicheområder. Instituttet afventer Campus Services forslag til potentialer for nye nicheområder.
Grønne områder på campus
I studiemiljøevalueringer er der et ønske om flere grønne områder på campus CPH. På Campus CPH er der et projekt for solskinskajen, og det er ønskeligt at opdatere helhedsplanen for udearealer. Der arbejdes på en realisering i samarbejde med myndighederne og grundejere.
2020
Studiearbejdspladser
Der har været ønske om flere studiearbejdspladser samt at studerende kunne benytte studiearbejdspladserne i bl.a. Create i Aalborg centrum. Der er igangsat en større renovering af Fibigerstrædeområdet, og bygningerne som instituttet råder over, Fibigerstræde 1 og 3) skal inden for de næste par år renoveres, og hvor studiearbejdspladser tænkes ind. Instituttet ønsker en generel opgradering af studiemiljøet i bygninger i Fibigerstræde 1 og 3. Viceinstitutleder vil gennemgå bygningerne, Fibigerstræde 1 og 3, sammen med studenterrepræsentanter samt studiemiljøkoordinator fra Campus Service for at kigge på en kortsigtet løsning på studiearbejdspladser. Derudover vil Campus Service i 2021 se, om der kan findes flere møbler til bygningerne.
Husk at I kan benytte grupperum og studiearbejdspladser i flere bygninger i Fibigerstrædeområdet. Se oversigten over fælles studiearbejdspladser på Det Samfundsvidenskabelige fakultet. Desuden kan drivhusene, som blev sat op i 2020 frit.
Der er pt. ikke fælles studiearealer på tværs af AAU, hvorfor det ikke er muligt at benytte studiearealer som hører til andre fakulteter.
Auditorier
I studiemiljøevalueringerne er der ønske om bedre plads i auditorierne. Campus Service har vurderet pladsen i auditorierne, og vurderer, at auditorierne lever op til standard. Det vil dog blive taget med i den større renovering af Fibigerstrædeområdet.
Derudover blev det meldt ind, at auditorierne ikke er handicapvenlige. Dette er prioriteret i foråret 2021, hvor Campus service undersøger tilgængeligheden for mennesker med handicap i Fibigerstræde 13 og auditorier.
Indeklima
Der er et generelt ønske om bedre indeklima, det gælder både grupperum og undervisningslokaler. Campus Service tjekker ventilationen og varmestyring i Fibigerstræde 1 og 3, hvor der vil ske en gennemgang af al ventilation på seminarrum og auditorier.
Alle opfordres desuden til at melde sådanne ting ind i Building Support-App’en.
Akustik
Der er gennemevalueringerne fremkommet ønske om bedre akustik i grupperummene i Fibigerstræde 3. Grupperummene er gennemgået, og der er flytbare akustiklofter i rummene, som skal sikre en bedre akustik.
Vandstationer
I 2021 bliver der opsat 10 nye vandstationer i Fibigerstrædeområdet.
Seminarrum
Der er et ønske om forbedring af seminarrum i Fibigerstræde 3. Campus Service nedprioriterer renovering af dette for nuværende, men vil ifm. den større renovering. IT Support ser på om det digitale fungerer, som den skal.
Studiearbejdspladser
Der er et ønske om flere studiearbejdspladser samt stikkontakter til opladning af computere. Der er fælles studiearbejdspladser på Det Samfundsvidenskabelige fakultet, og I kan derfor benytte jer af de studiearealer, som hører til fakultetet.
Instituttet vil gå i dialog med Campus Service omkring opsætning af flere stikkontakter ved studiearbejdspladserne.
2019
Ønske:
Dårligt indeklima/luftkvalitet, manglende udluftning. De studerende klager over hovedpine.
Opfølgning:
Hele bygning A undergår pt. en større indregulering og fejlretning på alle indeklimasystemer, herunder ventilation, varme, køl og solafskærmning m.v. Det forventes herefter, at bygningens indeklima lever op til normerne, og er indreguleret til den aktuelle brug af lokalerne.
Det forventes at bygning A er færdigindreguleret efter sommerferien. En endelig test/evaluering skal ske, når der er brugere i bygningen.
CAS CPH tjekker for en sikkerheds skyld op på de aktuelle lokaler for at sikre, at der ikke fortsat er problemer.
Ønske:
Fortsat ønske om et bedre bookingsystem til booking af grupperum.
Opfølgning:
Dette ønske er umiddelbart løst fra ITS’ side i forbindelse med SOL-projektet. Forslag om app-integration undersøges af ITS.
Ønske #1:
CALDISS: CALDISS hovedlokale (Fibigerstræde 5, lokale 37) er bygget som et åbent miljø, som studerende kan bringe i anvendelse som arbejdsrum – enten alene eller i projektarbejde. Rummet må derfor gerne være indbydende. Lige nu er dørene massive, og har en afskrækkende effekt, da man ikke kan vide, om der foregår aktiviteter i lokalet bag døren.
Det foreslås derfor at isætte glasdør. Dette gør lokalet mere åbent for studerende, som kigger forbi.
Opfølgning #1:
CAS fremsender et tilbud til Det Samfundsvidenskabelige Fakultet vedr. udskiftning af døre.
Ønske #2:
CALDISS: Vinduerne i lokale 37 vender mod syd. Det meste af året lyser solen derfor ind i lokalet, og rammer ind i skærme og kan generelt forstyrre. De nuværende solafskærmningsgardiner er dog meget gamle, slidte og beskidte. Derudover passer de ikke ind med den øvrige indretning af lokalet. Nye solafskærmningsgardiner ville derfor pynte meget i lokalet, og gøre det mere indbydende.
Opfølgning #2:
Efter aftale fremsender CAS et tilbud til Det Samfundsvidenskabelige Fakultet vedr. ny solafskærmning.
Ønske:
De studerende ønsker flere studiearbejdspladser, og foreslår opsætning af drivhuse.
Opfølgning:
Det er ønskeligt med en evaluering af de andre 4 drivhuse, som er opsat, inden CAS sætter flere op.
Hvis de studerende evaluerer et behov for drivhusene, prioriteres denne til udførelse i 2020/2021.
Ønske #1:
VIP og studerende i lokaler, der grænser op til de to stillezoner, oplever støjgener. Der ønskes opsat en form for støjdæmpning/lydisolering.
Opfølgning #1:
Døre på gangene kunne være en løsning. Det kigger CAS på, og ser om der kan findes en optimal løsning. Evt. lyddæmpning af kontordøre.
Ønske #2:
Studerende ønsker flere bænke/borde-sæt. Gerne 3-5 stk.
Opfølgning #2:
Denne er prioriteret til udførelse 2020/2021.
Ønske #1:
Ønsker generel opgradering af studiemiljø med lamper, skilte, planter, puder, bløde stole, bænke, etc. i lighed med det studiemiljø, der er opbygget i Fib. 2 og 4. CAS har fjernet højborde, puffer, kupeer, etc. fra Fib. 3, og det betyder en yderligere forringelse af studiemiljøet.
Opfølgning #1:
Fib 1 og 3 indgår i en større kabale med Bygningsstyrelsen. Her arbejder CAS med forskellige scenarier i forhold til revitalisering på flere mio. kr. Så der sættes ikke store, nye tiltag i gang. CAS ønsker i stedet at indrette med flytbare møbler.
Ønske #2:
Manglende arbejdspladser til specialestuderende, hvor der er mulighed for ro og fordybelse.
Opfølgning #2:
Institutledelsen er bekendt med ønsket om specialearbejdspladser, men grundet de økonomiske rammer, er instituttet ikke i stand til at prioritere ønsket om specialearbejdspladser.